Logo SU met tekst2

Hard op de zachte kant?

Ik sprak Martin. Commercieel directeur.

De laatste jaren is het crisis bij hem.

Snijden. Tering naar de nering. Keihard sturen op resultaat.

"Hoe loopt het?" vraag ik.

 Die vraag krijgt hij vaak.

Strategie gefikst, organisatiestructuur aangepast, processen op orde gebracht” antwoordt hij “tijd om te oogsten.

Typisch Martin. Altijd positief.

En de zachte kant?” vraag ik.

Zachte kant?” vraagt Martin. Enigszins geïrriteerd.

Typisch Martin. Houdt niet van soft geneuzel. Te wollig. Te zweverig.

Harde kant is strategie, structuur, systemen en zo” antwoord ik “Zachte kant heeft betrekking op de mensen.

Ze snappen echt wel dat het zo niet langer kan.” reageert hij. Beetje nors.

Hoe is het met je zoontje?” vraagt hij opeens.

Typisch Martin. Veranderen van onderwerp als het ‘m niet bevalt.

Mij krijgt hij niet.

Top. Knoeide altijd aan tafel. Nu nog geen kruimeltje. Niks. Nada. Noppes.” antwoord ik.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?” vraagt Martin.    

Simpel. Gewoon een andere plek aan tafel gegeven.” antwoord ik.

Echt?” vraagt hij.

Nee, natuurlijk niet” antwoord ik met een glimlach “mensen veranderen echt niet als je alleen de harde kant aanpakt.

OK” grijnst Martin “Punt gemaakt. Wat nu?

Typisch Martin. Ontwapenend. Snel schakelen. Meteen doorpakken.

De rest van onze afspraak hebben we gespard.

Over wat de verandering betekent voor de account managers.

En hoe we ze kunnen helpen om succesvol te zijn.

Eigenlijk over, zoals Martin dat nu noemt “Hard op de Zachte kant”.